Page 56 - Plaani 2 - 2022: Tieto & Turva
P. 56

  Maankäyttö- ja rakennuslain uu- distuksen jatkosta linjaus: uusi ra- kentamislaki sekä alueidenkäytön digitaalisuus eduskuntaan syksyllä
Hallitus on sopinut asioista, jotka maankäyttö- ja raken- nuslain kokonaisuudistuksesta toteutetaan. Eduskuntaan viedään hallituksen esitys uudeksi rakentamislaiksi sekä maankäyttö- ja rakennuslain muutos, jolla nykyiset raken- tamisen pykälät kumotaan ja lakiin lisätään säännökset alueidenkäytön digitaalisuudesta. Hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle alkusyksystä, ja laki tulisi voimaan 1.1.2024.
”Nyt etenevä rakentamista ja digitalisaatiota koskeva laki- uudistus tuo ilmastonmuutoksen torjunnan osaksi rakenta- mista ohjaavaa lainsäädäntöä. Leikkaamme rakentamisen päästöjä sekä vähennämme raaka-aineiden kulutusta rakennusten koko elinkaaren ajalta. Parannamme raken- tamisen laatua. Tämä uudistus on hyvä alku ja uskon, että jatkoaskeleet muidenkin osa-alueiden osalta on tästä syystä tulevaisuudessa helpompi ottaa”, kuvaa ympäristö- ja ilmas- toministeri Emma Kari.
Ympäristöministeriön luonnos kaavoitus- ja rakentamislain hallituksen esitykseksi oli loppuvuonna 2021 laajalla 10 viikon lausuntokierroksella, jonka aikana lakiesitys kerä-
si lähes 550 lausuntoa. Valtaosa lausunnonantajista piti lakiuudistuksen tavoitteita tärkeinä ja kannatettavina, mutta keinoista oltiin erimielisiä. Lausunnonantajat suhtautuivat pääosin myönteisesti ehdotuksiin vähähiilisen rakentamisen, kiertotalouden ja digitaalisuuden edistämisestä.
”Maankäyttö- ja rakennuslain uudistusta on valmisteltu tiiviisti sidosryhmien kanssa viime vuodet. Kiitän lämpi- mästi kaikkia tärkeästä panoksestanne. Olemme ottaneet lausuntopalautteen toiveet huomioon, ja valmistelu etenee eduskuntaan tällä vaalikaudella niissä asioissa, joista vallit- see suurin yhteisymmärrys”, ministeri Emma Kari sanoo.
Rakentamislaki vauhdittaa rakentamisen vähähiilisyyttä ja digitalisaatiota
Nyt eteenpäin vietävä rakentamislaki edistää erityisesti kes- tävää rakentamista ja rakentamisen digitalisaatiota. Lisäksi rakentamista sujuvoitetaan monin tavoin. Myös rakentami- sen osuutta on kehitetty lausuntopalautteen perusteella.
Rakentamislaissa annettaisiin uudet olennaiset tekniset vaa- timukset rakennuksen vähähiilisyydestä ja elinkaaresta. La- kiin lisättäisiin myös asetuksenantovaltuudet, joiden nojalla annetaan myöhemmin asetukset rakennuksen ilmastoselvi- tyksestä, materiaaliselosteesta ja hiilijalanjäljen raja-arvoista. Asetuksia valmistellaan parhaillaan, ja ne tulisivat osaksi Suomen rakentamismääräyskokoelmaa.
Rakentamisen digitalisaatio etenee, kun rakentamislupaa haettaisiin jatkossa tietomallimuotoisella suunnitelmalla tai muutoin koneluettavassa muodossa. Lupaa edellyttä- vät suunnitelma- ja toteumamallit tallennettaisiin tulevaan rakennetun ympäristön tietojärjestelmään.
Rakentamista sujuvoitetaan. Rakennuslupa, toimenpide- lupa ja toimenpideilmoitus sulautuisivat yhdeksi lupamuo- doksi, rakentamisluvaksi. Yksivaiheisessa rakentamislu- pamenettelyssä harkittaisiin samalla kertaa toteutuvatko sekä rakennuksen sijoittamisen että toteuttamisen edellytykset. Rakentamisen lupakynnys nousisi siten,
että jatkossa esimerkiksi alle 30 neliömetrin saunan voi rakentaa ilman rakentamislupaa. Kaiken rakentamisen on myös jatkossa noudatettava kaavassa osoitettua raken- nusoikeutta, rakentamismääräyksiä sekä rantarakentami- sen säännöksiä.
Päävastuulliselle toteuttajalle säädettäisiin vastuu toteu- tuksen kokonaisuudesta. Sääntely ei rajoita yksityisoi- keudellista sopimusoikeutta, vaan vastaa hengeltään ja luonteeltaan rakennushankkeeseen ryhtyvän huolehti- misvelvollisuutta sekä suunnittelijoiden ja työnjohtajien vastuuta. Millekään osapuolelle ei säädetä vastuuai- kaa. Myös valvojaa koskevasta sääntelystä luovutaan. Rakentamisen laatua parannettaisiin myös tiukentamalla erityismenettelyn, ulkopuolisen tarkastuksen ja laadun- varmistusselvityksen käyttöä.
Suunnittelu- ja työnjohtotehtävät jaettaisiin viiteen vaa- tivuusluokkaan. Rakennusvalvonnat eivät jatkossa enää tutkisi suunnittelijoiden ja työnjohtajien pätevyyttä, vaan pätevyys osoitettaisiin ympäristöministeriön valtuuttaman toimielimen myöntämällä todistuksella.
Lausuntopalautteen perusteella myös luovutaan lausunto- versiossa ehdotetusta suuren ihmisjoukon käytössä olevien rakennusten katsastusmenettelystä sekä kuntien rakennus- valvontojen jakamisesta tavanomaisen ja vaativan tasoisiksi.
Kaavoitus siirtyy digiaikaan maankäyttö- ja rakennuslain muutoksella
Nykyistä maankäyttö- ja rakennuslakia on tarkoitus muuttaa niin, että lakiin lisätään alueidenkäytön digitaalisuutta koske- vat säännökset. Maakuntakaavat, yleiskaavat ja asemakaa- vat laadittaisiin jatkossa tietomallimuotoisina, minkä ansi- osta kaavatiedot olisivat sähköisessä ja yhteentoimivassa muodossa. Kaavatiedot toimitettaisiin tulevaan rakennetun ympäristön tietojärjestelmään, samoin kuin rakentamiseen liittyvät luvat ja päätökset. Rakennetun ympäristön tietojär- jestelmää koskeva laki on valmistelussa.
Muuta alueidenkäyttöä laajemmin muuttavaa lakiesitystä hallitus ei enää tällä vaalikaudella anna eduskunnalle.
https://ym.fi/maankaytto-ja-rakennuslaki
 56Plaani 2 2022 Tieto&Turva















































































   54   55   56   57   58