Page 42 - Plaani 4 / 2022
P. 42

  iStockphoto
"Käytön aikana kuormanhallinnalla saavutetaan säästöjä liittymän tehomaksuissa, kun hetkellisiä tehohuippuja saadaan pienennet- tyä”, Kuusniemi avaa.
Laskentatyökalun avulla on mahdollista arvioida todennäköisyys- pohjaisesti, kuinka monta latauspistettä tulisi hankkia, jotta tietty määrä sähköautoja mahtuu lataukseen.
"Näin saadaan optimoitua latauspisteiden määrä sekä parannettua latauspisteiden kokonaiskäyttöastetta." Kuusniemen mukaan asiakas- virtaa ja ostoskäyttäytymistä voidaan ohjata paitsi latauksen hinnoitte- lulla, myös rajoittamalla tarjottavien latauspisteiden lukumäärää.
"Latauksen hinnoittelulla lataajia voidaan ohjata käyttämään latauspalvelua ruuhka-aikojen ulkopuolella. Todennäköisesti tämä tehostaa latauspisteiden kokonaiskäyttöastetta", Kuusniemi kertoo.
LATAUSINFRA TUO ASIAKKAITA
Tatu Svahn on toiminut useissa kaupallisten kiinteistöjen kehitys- ja rakennushankkeissa. Hän arvelee, että päivittäistavarakaupan
puolella latausinfra nähdään nykyään eräänlaisena standardina, jota on pakko olla tarjolla. Tänä päivänä sitä ei voida ajatella pelkkänä erottautumiskeinona.
"Palvelua on tarjottava, koska kilpailijoillakin sitä on. Jos hinnoit- telu on kohtuullista, se houkuttelee asiakkaita, vieläpä niin, että he voivat viipyä kiinteistössä hieman pitempäänkin", Svahn avaa.
Hänen mukaansa kaupat voisivat toteuttaa vaikkapa kampanjan, että ennen puoltapäivää latauspalvelun hinta on alhaisempi – tekni- sesti sen toteuttaminen olisi helppoa. Näin kauppa saisi asiakkaita pahimman ruuhka-ajan ulkopuolellakin", Svahn kertoo.
UUSIA PAINEITA SÄHKÖSUUNNITTELUUN?
Entä synnyttääkö latauspisteiden yleistyminen jonkinlaista uutta painetta sähkösuunnittelijoiden suuntaan?
Tatu Svahn toteaa, että latausjärjestelmiä on suunniteltu jo pitkään, joten tekninen suunnittelu ei ole ongelma, mutta latauspisteiden määrästä ja mitoitusperiaatteista joudutaan keskustelemaan jokai- sessa hankkeessa.
42Plaani 4 2022 Sähkösuunnittelu





















































































   40   41   42   43   44