Page 18 - Plaani_1_2020
P. 18

ATT laati ohjeet sähköautojen la- tausjärjestelmien suunnitteluun
Helsingin kaupungin asuntotuotantotoimisto ATT varautuu sähköautojen yleistymiseen. Yhtyneet Insinöörit oy eli nykyinen Sitowise on laatinut ATT:lle ohjeet niiden latausjärjes- telmien suunnittelua varten.
Teksti: Matti Valli
Ohjeessa määritellään kuinka ATT:n suunnitelmissa ja tarjousasia- kirjoissa latausjärjestelmien hankinnat ja toteutukset tulee esittää.
Parkkialueen sähköistysten suunnittelussa perusmoduuli on kuusi parkkiruutua. ATT:n sähkösuunnittelupäällikkö Aatte Saastamoi- nen kertoo, että jatkossa kaupungin asuntotuotannon uudisraken- tamisessa ja täyssaneerauskohteissa parkkiruuduista kymmenen prosenttia toteutetaan niin sanotulla tuplavarustuksella.
"Se tarkoittaa, että näissä paikoitusruuduissa on sekä perinteiset autolämmityspistorasiat että sähköauton latauspistorasiat", Saas- tamoinen selventää.
Toinen sääntö on, että kaksikymmentä prosenttia ruuduista varus- tetaan autolämmityspistorasioilla niin että lämmityspistorasia on helposti vaihdettavissa latauslaitteeksi.
Loput parkkiruudut – 70 prosenttia – varustetaan tässä vaiheessa pelkillä autolämmityspistorasioilla.
KOKO PAKETTI KERRALLA
"Hankittavan järjestelmän tulee sisältää kaikki latausasemien asennukseen liittyvät jakokeskukset, kaapeloinnit, pylväät, jalustat, asennus-, kiinnitys- yms. osat ja tarvikkeet", Saastamoinen toteaa.
"ATT:n tonteille ja kiinteistöille halutaan luoda yhtenäinen ja yhte- näisellä tavalla hallittava latausinfra."
Urakkaan kuuluu hankinnan ja asentamisen ohella myös käyttökun- toon ohjelmointi.
Yksittäisen latausaseman sähkön syöttö̈ mitoitetaan 22 kW tehon mukaan. Kun samalle parkkialueelle asennetaan useampia lataus- asemia, on järjestelmän mitoittavana tehona 5,5 kW per pistorasia.
"Eli aina voidaan ladata vähintään 5,5 kW teholla, vaikka kaikissa pistorasioissa olisi samanaikaisesti auto ladattavana."
Kun ladattavia autoja on vähemmän, jakaantuu sama huipputeho useammalle autolle.
"Tuolloin yksittäisiä autoja voidaan ladata suuremmalla teholla kuin 5,5 kW, kuitenkin maksimissaan 22 kW per pistorasia."
ATT:n ohje edellyttää, että käytettävät latausjärjestelmät tukevat dynaamista tehonhallintaa ja tarvittaessa latausten vuorottelua.
Taustalla toimiva tietojärjestelmä huolehtii latausasemien ohjauk- sesta, tilanteen mukaisesta dynaamisesta kuormanhallinnasta sekä laskutuksesta.
"Yhteys taustajärjestelmään muodostetaan latauslaitekohtaisesti GPRS-yhteydellä."
TEHONTARVE KASVAA
Sähköautoistuminen kasvattaa kiinteistöjen huipputehon tarvetta. Tämä vaikuttaa rakentamisen koko ketjuun sähkö- ja asuntosuun- nittelusta alkaen.
"Kasvaneesta huipputehosta huolimatta sähköauton latausjärjes- telmä ei saa muuttaa asuntokohteessa olevaa energialaitoksen pienjänniteliittymää keskijänniteliittymäksi".
 18Plaani 1 2020 Rakennuttaminen












































































   16   17   18   19   20