Page 33 - Plaani 1/2022
P. 33

suunnitteluPlaani
 aiheensa olisi se, miten viime vuosikymmenen koulutuksen resurssi- leikkaukset ovat vaikuttamassa koulutuksen laatuun ja sisältöön.
TEKNIIKAN ALOJEN HOUKUTTAVUUS
Tekniikan alat ovat kokonaisuudessaan suuri koulutusala, joka usein unohtuu esimerkiksi lukion ”matematiikkapainotuskeskus- telussa”. Sen osuus ammatillisessa koulutuksessa on noin 40 %
ja koko toisen asteen koulutuksessa yli 20 %. Korkeakouluissa on yhteensä lähes 20 000 opiskelupaikkaa vuodessa. Ammattikorkea- kouluissa tekniikan alojen koulutuspaikat ovat noin 22 % kaikista aloituspaikosta ja yliopistoissa noin 15 %.
Eri alojen hakijamääriä voi tarkastella joko ensisijaisten hakijoi-
den tai kaikkien hakijoiden määrän perusteellä. Korkeakoulujen yhteisvalinnassahan hakija voi laittaa enintään kuusi hakukohdetta. Ensisijaisten hakijoiden määrä kertoo kuitenkin sen, kuinka veto- voimaiseksi jokin koulutus koetaan. Hakijoiden halukkuutta ottaa vastaan toissijaisia opiskelupaikkoja on myös vähentänyt ensiker- talaiskiintiöiden käytön laajentaminen viime vuosikymmen lopulla. Korkeakouluihin opiskelijat valitaan joko todistusten tai pääsykokei- den perusteella. Ammatillisen koulutuksen suorittaneilla ei kuiten- kaan ole todistusvalintaa yliopistojen tekniikan tutkinto-ohjelmiin.
Kuvassa 1 on esitetty kevään 2021 ammattikorkeakoulujen hakija- tietoja eri tekniikan alueisiin.
Kuva 1 Ammattikorkeakoulujen tekniikan alan tutkinto-ohjelmi- en hakijamääriä (ensisijaiset hakijat), kevään 2021 yhteishaku. Lähde: Hakijatilastot.
SÄHKÖTEKNIIKKA KORKEAKOULUISSA
Ammattikorkeakouluissa sähkö- ja automaatiotekniikan aloituspaik- koja on noin 850–900 vuodessa. (kaavio 2). Alan tutkinto-ohjelmien nimet ja myös opintojen rakenne ja sisältö vaihtelevat, koska opinto-ohjelmat ovat ammattikorkeakoulukohtaisia. Yleisimmin opinnoissa voi suuntautua sähkövoimatekniikkaan tai automaatio- tekniikkaan. Sähköisen talotekniikan suuntautumista on tarjolla vain Metropoliassa ja TAMK:ssa, jossa se on omana hakukohteenaan.
Kuva 2 Ammattikorkeakoulujen sähkö- ja automaatiotekniikan koulutusvastuun aloituspaikkojen määräarvio v. 2014–2020. Vuoden 2021 määrä on paikan vastaanottaneiden määrä. Kou- lutuksen määrä on lähinnä lisääntynyt monimuotokoulutukses- sa. Lähde: vipunen.fi, opinto.opas.fi ja ammattikorkeakouluilta kerätyt tiedot.
Ensisijaisia hakijoita sähkö- ja automaation tutkinto-ohjelmiin on noin 2,2 hakijaa/aloituspaikka, mutta määrät vaihtelevat suuresti ammattikorkeakoulujen välillä. Hakijamäärän perusteella suosi- tuimmat koulutuspaikat ovat Tampereen ammattikorkeakoulu ja Metropolia ammattikorkeakoulu. Monimuotoryhmiin on yleisesti paljon hakijoita, mutta niihin hakevat osallistuvat pääsykokeisiin tai suorittavat opintonsa loppuun huonommin.
Sähkö- ja automaatiotekniikan tutkinto-ohjelmien aloittaneista noin neljännes valmistuu automaatiotekniikan suuntautumisista ja sähkövoimatekniikan alueelta noin 400–450 opiskelijaa vuodessa. Työllistyminen on hyvä, kun vuosi valmistumisen jälkeen seuran- nan mukaan kaikki ovat töissä ja suurin osa tilastoinnin mukaan asiantuntijatehtävissä.
Yliopistoissa sähköalan tutkinto-ohjelmia on tällä hetkellä vain muuta- massa yliopistossa. Niiden suosio on merkittävästi huonompi kuin
Kuva 3 Yliopistojen sähkötekniikan tutkinto-ohjelmien vetovoi- ma. Lähde: hakijatilastot.
         33Plaani 1 2022 Rakennuttaminen


















































































   31   32   33   34   35