Page 40 - Plaani 2 - 2022: Tieto & Turva
P. 40

Digitaalinen oppimis-
ympäristö toimii sähköllä
Koulujen rakennushankkeissa käyttäjän edustajan ja suunnittelijan välille saattaa nousta kieli- muuri samasta äidinkielestä huolimatta. Osataanko valinnat tehdä oikein, jos suunnittelija kes- kittyy tekniikkaan ja käyttäjä toiminnallisuuteen?
Teksti: Virpi Kumpulainen
Rehtori Juhani Sammallahti johtaa Lapinlahdessa Pohjois- Savossa sijaitsevien Matin ja Liisan koulun, Lapinlahden lukion ja Kuvataidelukion toimintaa. Opetusta järjestetään Matin ja Liisan koulun 1.–9. luokkien noin 600 oppilaalle ja lukion noin 200 opiske- lijalle. Sammallahden työhön kuuluu kouluvuoden rytmin mukaisesti suunnittelua, aikataulutuksia ja ohjeistuksien tekemistä. Hän johtaa, ohjaa ja valvoo koulun opetus- ja kasvatustyötä sekä vastaa koulun hallinnollisista tehtävistä.
Lapinlahden koulukampuksella on käynnissä mittavat muutostyöt. Alakoulun uudisrakennus on otettu käyttöön viime vuonna ja tällä hetkellä peruskorjausta tehdään yläkoulun rakennukseen. Sanee- rausvuoroa odottavat vielä Monitoimitalon tilat sekä toinen koulun käytössä oleva rakennus. Sammallahti on osallistunut käyttäjän edustajana aktiivisesti rakennushankkeisiin.
RIITTÄVÄSTI SÄHKÖÄ JA TOIMIVAT VERKKOYHTEYDET
Juhani Sammallahden mielestä koulun pitäisi pysyä tekniikaltaan mahdollisimman yksinkertaisena, jotta opettaja voi keskittyä var- sinaiseen työhönsä. Sähköistyksen osalta tärkeimpiä perusasioita on kaksi: pistorasioita pitää olla tarpeeksi ja verkkoyhteyksien on toimittava.
”Lukiomme on peruskorjattu aikana, jolloin opiskelijan perustyö- kalut olivat kirja ja muistiinpanovälineet. Nyt kaikki oppimateriaalit ovat sähköisiä. Sekä opiskelijoille että opettajille pitää riittää pis- torasioita, jotka ovat järkevästi sijoitettuja. Virtajohdoista ei päästä eroon ja jatkoroikat ovat vanhoissa rakennuksissa oikeastaan ainoa vaihtoehto. Lukioympäristö on tässä ehkä se haastavin, koska luokassa voi olla 30 henkilöä, jotka tarvitsevat virtajohdon. Reu- napenkeille sähkö saadaan helposti seinän kautta, mutta sitten on keskimmäiset työpisteet, joihin virtapisteet on tuotava joko lattian tai katon kautta.”
”Toinen perusasia on toimivat verkkoyhteydet. Se on ehkä kaikkein haastavin asia, vaikkei kuulosta kummoiselta. Jos verkkoyhteyksis- sä on ongelmia joko meidän tai palveluntarjoajan puolella, opetus häiriintyy ja selvittelyihin kuluu turhaan aikaa.”
LUOTETTAVA JA YHDENMUKAINEN LAITEKANTA
Opettajien työtä sujuvoittavat helppokäyttöiset ja mahdollisim- man samantyyppiset laitteet kaikissa opetustiloissa. Lapinlahdella työvälineisiin kuuluvat kannettavat tietokoneet, älypuhelimet ja
Plaanin uuden Käyttäjä- tarina-juttusarjan tarkoi- tuksena on antaa puheen- vuoro sähkösuunnittelijan tärkeimmälle asiakkaalle, tilojen käyttäjälle.
  40Plaani 2 2022 Tieto&Turva





















































































   38   39   40   41   42