Page 21 - Plaani 4-2020
P. 21

suunnitteluPlaani
  Dokumenttipohjien etulehdellä on sähkökeskuksille varattu omat ruudut, jossa nämä arvot tulee ilmoittaa. Ylimitoittamisella on kustannusvaiku- tuksia.
"Mitä järeämmäksi keskuksen oikosulkukestoisuus tehdään, sitä enem- män sen rakenteisiin tarvitaan metallia ja sitä kalliimmaksi se tilaajalle tulee."
KOMPONENTIT ALENTAVAT OIKOSULKUVIRTAA
Suunnittelijan kannattaisi huomioida, miten verkkoon ennen keskuksia asennetut erilaiset komponentit vaikuttavat oikosulkuvirran alenemiseen ja rajoittamiseen, tai mitä vaikuttaa se, että keskus on kaukana suunni- teltavasta muuntamosta.
"Rahaa säästyy, mikäli nämä asiat otetaan huomioon suunnitteluvai- heessa ja mitoitetaan keskusten oikosulkukestoisuudet riittäviksi, mutta ei liian suuriksi."
"Tämä tietysti vaatii suunnittelulta lisätunteja, joten toimenpiteen koko- naisedullisuus on hyvä perustella erikseen tilaajalle."
Edellä kuvattu asia pätee myös sähköliittymiin. Jos ne mitoitetaan riittä- viksi, mutta ei liian suuriksi, niin tilaaja säästää isoissa kohteissa helposti kymmeniä tuhansia euroja.
"Tämäkin edellyttää, että suunnittelijalle annetaan mahdollisuus käyttää työhön riittävästi aikaa. Tehdyn suunnittelutyön hintaan nähden säästö voi olla monikymmenkertainen."
TURVA- JA POISTUMISTIEVALAISTUS
Turva- ja poistumistievalaistuksen osalta tarkastaja törmää usein ajatteluun, että poistumisreittien valaisimien kuuluu syttyä vasta, kun kiinteistön pääkeskukselta katkeavat sähköt. Etenkin vanhemman ikäpolven suunnittelijoilla kyseinen ajattelutapa säilyy vuodesta toiseen. Tämä on vastoin määräyksiä.
"Sekä pienjännitestandardi SFS 6000 että sisäasianministeriön asetus määrittelevät, että poistumisreittien valaisimien on sytyttävä heti, kun kyseistä aluetta palveleva päävalaistus, esimerkiksi koulun käytävän päävalaistus, vikaantuu. Ihmisten on päästävä pois turvallisesti pimeiltä käytäviltä."
Tulipalojen ohella on muitakin tilanteita, joissa poistumisen on tapahdut- tava turvallisesti. Esimerkiksi koulun käytävää valaiseva valaistusryhmä voi vikaantua, ja pilkkopimeässä tilanteessa oppilaat voivat joutua paniikkiin.
"Tästä syystä poistumisreittien valaistusta ei pidä suunnitella niin, että koko pääkeskuksen on mentävä jännitteettömäksi ennen valaistuksen syttymistä. Käytävien poistumisreittien valaistuksessa on käytettävä akkuvarmennettuja ratkaisuja. Tämä onkin yleisesti suunnittelijoilla hyvin tiedossa. Samoin myös poistumisreittiopasteiden sijoittelu ja sähköistys."
Asuintalojen ja kerrostalojen käytäville poistumisreittivalaistusta ei yleen- sä tarvita. Asuintalojen asukkaiden uskotaan tuntevan hyvin poistumis- reitit, eivätkä ne ole kovinkaan sokkeloisia, kuten ehkä julkisissa tiloissa.
21Plaani 4 2020 Sähkösuunnittelu
iStockphoto


















































































   19   20   21   22   23