Page 41 - Plaani 4-2020
P. 41

 valon mahdollisuuksia erilaisten tunnelmien ja tunteiden herättämisessä. Osallistavien tehtävien lisäksi kävijöille esitettiin valaistusta koskevia kysymyksiä. Osallistuminen oli aktiivista ja vastauksia kertyi reilu sata.
”Vastauksissa korostui, että asukkaat toivovat tunnelmallista, rauhallista ja lämmintä valaistusta, mutta myös turvallisuutta. Luotain palveli meitä hyvin ja saimme siitä lähtöarvoja suunnitteluun aina valaisinpylväiden ominaisuuksia myöten”, Pasanen toteaa.
Keväällä järjestettiin myös virtuaalityöpaja, johon Porvoon kaupunki kutsui eri sidosryhmien edustajia. Työpajaan osallistui 20 henkeä ja mukana oli asukkaita ikäihmisistä nuoriin ja näkövammaisten edustajia. Työpajassa ideoitiin yhdessä Länsirannan valaistusta ja sen tuomia mahdollisuuksia palvelumuotoilijoiden tekemän alustan pohjalta. Tulok- sena saatiin lukuisia uudenlaisia ja luovia ideoita kohteeseen. Yksi näistä on äänimajakka, joka ohjaa kulkua reitillä äänen avulla.
KULKUA OHJAAVAT VALOT JA ÄÄNET
Jalankulku- ja pyöräväylän varteen asennettavia valaisinpylväitä hyödynnetään monipuolisesti ohjaus- ja muun tekniikan integroimi- sessa. Kuuden metrin korkuisten pylväiden yläosassa on sylinterin- muotoinen ympärisäteilevä valaisin, jonka optiikan valinnassa pyrittiin häikäisyn minimointiin. Pylvään alaosassa on tekniikkatila ja sille kaksi huoltoluukkua.
”Rantaraitilla pilotoidaan näkövammaisten kulkua ohjaavaa ääniohja-
valoPlaani Länsirannan alueen valaistuksen värilämpötila on puiden korostusvalai-
simia lukuun ottamatta 3 000 kelviniä.
LANGATONTA OHJAUSTA JA TIEDONKERUUTA
”Valaistuksen ohjaus toteutetaan langattomalla Smart City -järjestelmäl- lä. Valaisinpylväät varustetaan valaisimeen integroitavilla Zhaga-liittimillä. Keskuslaitteisto viestii ohjaussignaalin valaisimille langatonta Wirepas- verkkoprotokollaa pitkin”, sanoo Ramboll Valostudion projektipäällikkö Mikko Pekonen.
Osa pylväistä varustetaan toisella Zhaga-liittimellä, joihin asennetaan liike- anturi. Anturitietoa ei käytetä valaistuksen ohjauksessa, vaan sillä seurataan reitin käyttöastetta esimerkiksi kaupungin talvikunnossapitoa varten.
”Valaistusverkkoon syötetään jatkuvaa jännitettä, jolloin antureille, äänimajakoille ja muille kojeille ei tarvitse rakentaa omaa jännitesyöttöä. Valaistuksen ohjaus toteutetaan pylväiden välillä langattomasti ja Zhaga- liittimiltä valaisimille DALI-ohjausväylää pitkin. Ohjauksen varajärjestel- mänä on perinteinen kello-ohjattu kontaktoriohjaus”, jatkaa Pekonen.
Valaistuskeskukseen tuleva DMX-ohjauslaitteisto ohjaa RGBW-valai- simia, joilla korostetaan puistoalueen puita. Lisäksi alueelle toteutetaan DMX-ohjausvaraus tapahtumien järjestämistä varten.
”Joka toiseen valaisinpylvääseen tuodaan DMX-kaapeli liittimineen. Tämä helpottaa valo- ja taidetapahtumien järjestämistä alueella”, Pekonen toteaa.
   usta. Kun pylväsväli on 25 metriä, asennetaan joka toiseen pylvääseen kolmen metrin korkeudelle äänimajakka, joka opastaa mobiiliapplikaati- on avulla kulkua alueella”, Pasanen kertoo.
Taidetehtaanpuiston alueella pylväisiin on integroitu kaiuttimia tapahtu- mia varten. Yksi valaisinpylvästä on verhottu yläosastaan aurinkopanee- leilla, jotka tuottavat sähköä pylvään valaisimeen ja USB-latauspisteisiin. Pilvisinä päivinä pylväs saa sähköä verkosta.
Aleksinpuisto houkuttelee kulkijoita erivärisillä istuinkalusteilla, joiden si- sään integroidut ledit saavat istuimet hohtamaan valoa. Puiston kaarevia penkkejä ja muurilinjaa korostavat niihin upotetut ledinauhat. Valotun- nelmaa täydentävät matalat pollarivalaisimet. Valaistuskeskuksessa
on varaus taiteilija Petri Hytösen Värijuhlat-teokselle, joka toteutetaan Läntiselle Aleksanterinkadulle.
Gobo-valonheittimet opastavat kulkua jalankulku- ja pyöräilyreiteillä heijastamalla jalankulkijan ja pyöräilijän kuviot reitin pintaan.
Smart City -ohjausjärjestelmä toimii tiedonkeruuverkkona, jota voi- daan jatkossa laajentaa kaupungin tarpeisiin. Se luo alustan, johon kolmannen osapuolen palveluntuottajat voivat jatkossa kehittää omia palveluitaan.
(vas.) LUCIA-hankkeen älykkäästi valaistu jalankulku- ja pyöräily- väylä on tärkeä osa koko Porvoon Länsirannan kehittymistä.
(kesk.) Väylän valaistussuunnittelusta vastaava Ramboll Finland Oy keräsi porvoolaisten mielipiteitä Länsirannan valaistuksesta Porvoon Valot -tapahtumassa helmikuussa. Asukkaat toivoivat tunnelmallista, rauhallista ja lämmintä valaistusta, mutta myös turvallisuutta.
(oik.) Jalankulku- ja pyöräväylän varteen asennettavia valaisin- pylväitä hyödynnetään monipuolisesti ohjaus- ja muun tekniikan integroimisessa.
 41Plaani 4 2020 Sähkösuunnittelu











































































   39   40   41   42   43