Page 8 - Plaani 4-2020
P. 8

    HENRY, KERAVALAINEN VALOILMIÖ.
Halu ja kyky auttaa. Lupa ratkaista. Kilauta Keravalle.
Sertifioitu Casambi Commissioning Partnerimme Henry auttaa sinua ratkaisemaan ammattivalaistuksen haasteet numerossa: 020 7545 604.
dostaminen päätöksenteon pohjaksi paranee. Parempaan suuntaan mennään sekä "Rakennus-BIM”-vaiheessa että käytössä ja kunnossa- pidossa ”Digital Twin”-aikana.
Kun tietokannassa olevan objektin tietoa muutetaan, niin tieto muuttuu niin prosessisuunnittelijan kuin sähkösuunnittelijankin tietokannassa. Tietojen ajantasainen päivittäminen ja linkittäminen toisiinsa vähentää virheitä, lisää turvallisuutta ja tuottavuutta."
JOTAKIN PYSYVÄÄKIN
Kuulostaa hienolta, mutta kaikki ei kutenkaan muutu.
"Olipa venttiili laitoksessa, laivalla tai talossa paneelin takana, niin venttii- li tarvitsee sähkövirran, jotta se voi mennä kiinni ja auki, ja signaalin au- tomaatiojärjestelmästä, joka kertoo, että nyt pitää mennä kiinni tai auki.”
Oleellista on, että järjestelmä toimii nyt ja tulevaisuudessa oikein. Mitä monimutkaisemmasta laitoksesta, prosessista tai projektista on kyse, sitä varmemmin hyvä lopputulos saavutetaan oikeilla järjestelmävalin- noilla, jotka ovat keskenään yhteensopivia, avoimia ja mahdollistavat kohteen elinkaaren aikaisen tiedon päivittämisen ja saavutettavuuden.
TELAKOILTA OPPIA TALONRAKENTAMISEEN
Mitä rakentajat voisivat sitten laivateollisuudesta oppia? Nyroosin mu- kaan modulaarisuus voisi olla yksi asia.
"Isot matkustajalaivat kasataan lohkoista, jotka varustetaan pääosin valmiiksi ennen niiden nostamista paikoilleen laivaan. Prosessi etenee pääosin pyramidimaisesti konehuoneesta ylöspäin. Lohkot myös varus- tellaan mahdollisimman pitkälti valmiiksi ennekuin ne nostetaan laivaan.”
Isommissa lohkoissa on mukana myös pienempiä moduuleita, kuten kone- ja putkipaketteja, jotka kootaan valmiiksi konepajalla.
Laivoilla on myös määrättyjä reittejä, joissa kaikki putkistot kulkevat. Niistä tehdään usein putkipaketteja, jotka kootaan pajalla suunnittelijoi- den tekemien suunnitelmien mukaan.
"Paketissa on muutama pitkä putki ja niiden liitoksia. Paketit nostetaan lohkoihin valmiina moduuleina. Niiden valmistaminen etukäteen on arkipäivää. Työ on suurelta osin kokoamistyötä."
MODULAARISUUS VALTAA ALAA
Modulaarinen toimintamalli on Nyroosin mukaan rantautumassa myös teolliseen rakentamiseen. Telakoille töitä tekevät yritykset tekevät samankaltaista työtä myös teollisuuslaitoksille.
Muutos näkyy teollisuuslaitosten ilmakuvista, joista isot putkisillat erottu- vat selvästi. Ennen ne rakennettiin putkineen paikan päällä.
"Nyt ne kootaan yli 10 metriä pitkistä teräsrakennepaketeista putkistoi- neen, jotka kuljetetaan työmaalle, nostetaan kannattavien teräsraken- teiden päälle ja yhdistetään toisiinsa.Tätä ja muitakin modulaarisuuden malleja yritämme viedä teollisuus- ja rakennuspuolelle", Nyroos sanoo.
        Airam valaisee myös työpäiväsi.
airam.fi














































































   6   7   8   9   10