Page 46 - Plaani 4 / 2022
P. 46

 Sähköautojen latauskeskus auttaa latausinfran suunnittelussa
Kun erilaiset sähkölaitteet ja sähköinen liikenne lisääntyy myös energian tarve kasvaa. On tärkeää varmistaa, että sähköajoneu- voilla päästään varmasti ja luotettavasti liikenteeseen sekä nyt että tulevaisuudessa. UTU on kehittänyt vakioidut sähköautojen lataus- keskukset ja latausjakokaapit varmistamaan riittävää sähköistystä ja latauskentän sähkönsyötön turvallisuutta.
Erillinen latauskeskus tarvitaan yleensä silloin, kun latausasemille
ei voida viedä kaapelia suoraan pää- tai nousukeskukselta. On kustannustehokkaampaa tuoda yksi isompi kaapeli pääkeskukselta lähemmäs latauskenttää ja kaapeloida pienemmillä kaapeleilla la- tauskeskuksilta latausasemille. Kun pysäköintialueelle tarvitaan oma sähkölaitosliittymä, on mittauksen sisältävä syöttökeskus pakollinen.
UTUn latauskeskuksen saa lähdöillä 63A / 32A / 16A (vikavirta- suojattuna tai ilman). Lähdöt on toteutettu Hagerin laadukkailla erilliskomponenteilla (johdonsuojakatkaisijat tai yhdistelmäsuo- jat). Pääkytkimenä on etäohjattava kompaktikatkaisija (lämpö- hätä-seis-toiminnolla). Kaikissa keskuksissa on vakiona verkko- analysaattori ModBus-tiedonsiirrolla sekä laitetilat kuormanhal- linnan laitteille. Teräksinen, eristetty ja lämmittimellä varustettu latausjakokaappi turvaa keskuksen toimintaa haastavissa tiloissa kuten ulkona.
Vakioitu sähköauton latauskeskus on suunniteltu helpottamaan kokonaisvaltaista kohteiden sähkösuunnittelua ja toteutusta. Ratkaisu lisää kustannustehokkuutta ja takaa toimitusnopeutta, niin uudisrakentamisessa kuin saneerauskohteissa.
www.utugroup.com/fi
   Tehomaksut kuriin kuormanhallinnalla
Sähköautot yleistyvät taloyhtiöiden parkkipaikoilla ja lataamisen lisääntyessä sähkönkulutus kasvaa vääjäämättä.
Jos kaikki lataavat samaan aikaan täydellä teholla ilman kuorman- hallintaa, syntyy kulutuspiikki. Sähkösopimuksesta riippuen yksikin kulutuspiikki kuukaudessa saattaa tarkoittaa satojen eurojen lisä- laskua vaikka sähkön kokonaiskulutus pysyisi pienenä.
Ajoneuvoja ladataan taloyhtiöissä vaihtelevalla kalustolla, mutta älykkään latausjärjestelmän mahdollistamalla kuormanhallinnalla vältytään hintapiikeiltä ja ylikuormalta.
Kuormanhallintajärjestelmä seuraa kulutusta ja rajoittaa lataus- sähköä, jos kulutus on suurta. Kuormanhallintajärjestelmä voi tarkoittaa yksiselitteisesti lataustehon rajoittamista, mutta älykäs järjestelmä säätelee tehoa kiinteistön sen hetkisen kokonaiskulu- tuksen mukaan.
Älykäs kuormanhallintajärjestelmä voi siirtää latauksen yöai- kaan, jolloin järjestelmässä ei ole kuormitusta kiinteistön muista sähkölaitteista.
Kuormanhallinnan tunnetuin peruste on kokonaiskapasiteetin hal- linta, eli kiinteistön sähköliittymästä ei oteta irti isompaa tehoa kuin se on suunniteltu kestämään.
Toinen merkittävä syy on kustannusten hallinta. Älykkään järjes- telmän avulla voidaan vaikuttaa kulutuspiikkeihin ja tehomaksun määräytymiseen. Taloyhtiölle tämä tarkoittaa jopa 25 prosentin säästöä sähkölaskussa.
Lähitulevaisuudessa kuormanhallintaan saadaan liitettyä myös spot-hintaan perustuva ominaisuus, jonka avulla ajoneuvon lataa- minen voidaan automaattisesti kohdentaa sellaiseen ajankohtaan, kun sähkö on halpaa.
www.plugit.fi
 46Plaani 4 2022 Sähkösuunnittelu

















































































   44   45   46   47   48