Page 47 - Plaani 4 / 2022
P. 47

 uutisetPlaani
   Uudet Sigma-sähkökeskukset nyt saatavilla Soneparilta
Sigma-vakiokeskukset ovat asuinkiinteistökäyttöön tarkoitettuja, kuivan tilan teräsrakenteisia sähkökeskuksia, jotka on varusteltu Schneider Electricin laadukkailla Acti9-moduulikomponenteilla. Sigma-valikoimasta löytyvät ryhmäkeskukset, dataryhmäkeskuk- set, sekä mittausryhmäkeskukset.
Valikoimaan sisältyy IP20-kotelointiluokalla varustetut uppo-, ja pinta-asennettavat keskukset neljällä eri koolla ja kalustuksella. Metallikoteloidut keskukset ovat väriltään valkoisia (RAL9010). Uppoasennettaviin keskuksiin sisältyy upotuskaukalo, jossa on runsaasti putkitusreikäaihoita. Pinta-asennettavat keskukset on varustettu johdotusaihioilla (HTK26). Toimituksiin sisältyy valkoi- nen ovi.
Vakiokeskusten syöttö on rakennettu kolmivaiheisilla syöttö- kiskoilla, joka tekee lähtöjen lisäämisestä helppoa, esimerkiksi johdonsuojakatkaisijoiden lisääminen virtakiskoon sekä johtimien kytkeminen on turvallista, helppoa ja nopeaa. Schneider Electricin Acti9-moduulikomponenttien päällä olevat selkeät indikoinnit taas nopeuttavat asentamista ja parantavat turvallisuutta.
Kiinteistökäyttöön tarkoitetut Sigma-vakiokeskukset valmistaa Gistele, joka on Turussa toimiva sähkökeskusten asiantuntija. Gistele toimittaa tuotteita monialaisesti muun muassa laivan- rakennus- ja teollisuuskohteisiin, sekä infra-, ja rakennusteolli- suuden tarpeisiin. Gistelen vahvuuksia ovat muun muassa laaja tuotevalikoima, vahva osaaminen ohjaus- ja sähkökeskuksissa, tekninen tuki, sekä vankka toimitusvarmuus.
https://verkkokauppa.sonepar.fi/?q=gistele
   Kaksisuuntainen Latinki 11 -latauslaite tuo uusia mahdollisuuksia latauslait- teen käyttöön
Latinki 11 on InterControlin Suomessa valmistama 11 kW DC Wallbox CCS -latauslaite V2G/V2H ominaisuudella. Latinki 11 tuo uusia mahdollisuuksia sähköauton latauslaitteen käyttöön. Sen lisäksi että tasavirtalatauslaite lataa 11 kW teholla suoraan sähköauton akkuun, se mahdollistaa myös auton akun energian käyttämisen muihinkin sähkönkäyttötarkoituksiin.
Sähköautoon varastoitua energiaa voidaan käyttää varavirtalähtee- nä kiinteistön tarpeisiin. Yksinkertaisimmillaan varastoitua energiaa käytetään tasaamaan runsaan sähkön käytön aikana esiintyviä sähköpiikkejä kulutuksessa. Niillä on merkittävä vaikutus sähkö- verkon toimivuuden kannalta ja toisaalta käyttösähkön hinnoittelun kannalta. Lähitulevaisuudessa sähköautoon varastoitua paikallisesti tuotettua aurinkoenergiaa voidaan myydä sähköyhtiölle ja tasoittaa loppulaskun määrää.
Sähköauto säilyy aina ladattuna ja valmiina ajoon, koska autosta käytettävän energian määrää voidaan säädellä ja ajoittaa tarpeen mukaan. Käytettävä energia on kuitenkin normaalisti vain murto- osa sähköauton kapasiteetista.
Latauslaitetta on helppo käyttää RFID-tagilla tai suoralla latauksella. Valinnaisesti latauslaitteeseen on saatavissa maksupääte, jolla la-
tauksen pystyy maksamaan vaivattomasti. Latauslaitteen tehoelekt- roniikan tehokkuus perustuu komponenttien hyötysuhdetta paranta- van silicon carbiden (piikarbidi) käyttöön materiaaleissa. Tuloksena on myös kevyempi latauslaite käytettäväksi erilaisiin tarkoituksiin ja lokaatioihin. Latinki 11 on tulossa myyntiin talven aikana.
www.intercontrol.fi
          47Plaani 4 2022 Sähkösuunnittelu




















































































   45   46   47   48   49